К основному контенту

Методична скарбничка


                     Інтегроване заняття з екологічного виховання на тему:
(середня група)


Програмовий зміст: сприяти накопиченню екологічних знань дошкільнят, виховувати любов до природи, бажання примножувати і берегти її, формувати вміння і навички діяльності в природі по очищенню навколишнього середовища.
Обладнання: ілюстрації, матеріал для дослідів - свічка, скло, стакани з водою, грунт, трубочки, аудіозапис музики для хвилини релаксації та співу пташок.
Хід заняття
Діти! Сьогодні я прийшла в садочок, зайшла у групову кімнату і почула чийсь голос. Я дуже здивувалася, адже навкруг нікого не було. Моєму здивуванню не було меж, коли я зрозуміла, що це розмовляють рибки в акваріумі. Вони розказали мені казку про їхню родичку - золоту рибку, але не ту казку,яку ви всі добре знаєте, а іншу, сучасну.
Ось послухайте!
Жив на світі Незнайко. Жив на узліссі. В дерев'яній хатинці. На звірів полював, рибу ловив, свіжим повітрям дихав, воду джерельну пив. (Демонстрація малюнків на дошці)
Ось одного разу ловив Незнайко рибу в річці. Довго сидів, а риба все не клює. Раптом почув він - хтось крючок на глибину тягне. Витягнув вудочку і очам своїм не повірив... Як ви гадаєте - хто йому на вудочку попався? (Діти говорять свої припущення).
Дивиться Незнайко - перед ним Золота рибка. Наш герой, як в рот води набрав - нічого не може сказати від здивування. Говорить йому Золота рибка: «Незнайку, впіймав ти мене, значить будеш вимагати, щоб я бажання твої виконала. Загадуй свої бажання. А за це ти мене, як ведеться, відпустиш в річку.»
-  Добре. Раз так ведеться — виконай мої бажання. А я тебе відпущу.
Діти, як ви гадаєте, які бажання попросив наш герой виконати? (Діти висловлюють свої припущення)
- Набридло мені жити в дерев'яній хатинці, - говорить Незнайко . - Хочу дім кам'яний з електрикою і опаленням.
Нічого не відповіла Золота рибка, тільки хвостиком майнула. Вернувся він до своєї хатинки, а на її місці дім кам'яний стоїть. (Картинка) Дерев і квітів навкруг поменшало, зате стовпи з проводами з'явились.
Як ви гадаєте - сподобалось це Незнайку? (Відповіді дітей)
-   Ось про яке життя я мріяв! - подумав герой. - Всередині будинку меблі розставлені, з крана вода тече.
Рідше став Незнайко лісом гуляти. А потім вирішив - чому я буду пішки ходити, якщо можна машину в рибки попросити?
Виконала рибка і друге бажання Незнайка. З'явилась у нього машина! Ходить він навколо неї, запахом бензину насолоджується. В річці її миє.
Не сидиться йому на місці. Понабудовував доріг, щоб на машині їздити. Незабаром багато лісових стежинок в асфальтовані шосе перетворилися. Але йому все мало! Зробив так, щоб на місці лісів зелених поля безкрайні розкинулися. Захотів багатим стати!
Щез ліс. На його місці картопля росте, пшениця колоситься. Раптом - звідки не візьмись - налетіли на поля комашки - шкідники, хочуть весь урожай з'їсти. Налякався Незнайко - став їх всякою отрутою знищувати. Всіх знищив! А разом з ними - інших комах і птахів.
Так і живе - на машині їздить, урожай збирає, на красу природи не зважає, воду джерельну не п'є.
Відчуває Незнайко - хочеться йому чогось новенького. І надумав завод придбати, який багато грошей приносить. (Картинка)
Прийшов до Золотої рибки. «Буде тобі завод! - відповіла вона йому.
- Але - пам ятай - це твоє останнє бажання!»
Повернувся наш герой. Бачить - завод великий працює. Із труб дим валить - брудна вода в річку виливається. Чхнув Незнайко, закашлявся від незвичного, але заснув щасливим.
Малята, а ви закрийте очки і подумайте, що снилося Незнайку в той момент.
(хвилинка релаксації)
(Діти закривають очі, а вихователь в цей момент виставляє картинки, що показують забруднену природу і міняє Золоту рибку на іншу)
А вранці прокинувся Незнайко - дихати немає чим. Повітря забруднилося. Побіг з-під крана воду попити - а вода теж брудна тече, ще й смердить. Побіг до річки, а там земля навколо димом затягнута, в річці сміття плаває. Жодної квіточки не видно.
Став він кликати Золоту рибку. Довго кликав,але ніхто не відізвався.
Як ви гадаєте - що трапилось із рибкою? Так, діти, захворіла вона. Знищив наш герой природу, все живе навколо. Втратила рибка свою чарівну силу і не може нічого вдіяти.
Тому вона звернулася до нас - просить зупинити Незнайка, щоб він геть не знищив природу, розказати йому, як не слід чинити, і що потрібно зробити, щоб очистити довкілля . Хочете допомогти рибці?
Що ж давайте спробуємо. Хто пройде крізь ці чарівні ворота - перетвориться на чарівника.
(Діти проходять крізь арку і сідають за столи в лабораторії)
Діти, ми пройшли крізь ворота і перетворилися на чарівників. Тепер наше завдання - допомогти одужати Золотій рибці. Давайте пригадаємо, чому вона захворіла. (Відповіді дітей) Так, із казочки ми знаємо, що Незнайко чинив нерозумно і все довкілля затягнулося димом. Тобто повітря стало дуже забрудненим. Потрібно якось його очистити. Але перш ніж ми придумаємо, як це зробити - давайте пригадаємо все, що ми знаємо про повітря.
Повітря це те, що нас оточує. Подивіться уважно навколо. Повітря оточує нас і без нього ми не можемо жити. Але ми його не бачимо. Озирніться, погляньте на те, що навколо нас крізь пальці. Озирніться знову, а тепер підніміть ногу і загляньте під неї. Стуліть долоньки і загляньте всередину.
Ви щось бачите? Ні? Я також, але я точно знаю, що повітря є навкруги. Давайте спробуємо його зловити руками.
- Можна зловити повітря руками? Ні.
Я придумала, як його впіймати. Надмемо ось так щоки. Як ви гадаєте, що у нас в роті? Так, повітря. Я знаю, як іще можна впіймати повітря, ось цим пакетом.
Який пакет? (Прозорий)
Вихователь ловить повітря пакетом.
Що всередині пакета? (Повітря). Яке воно? (Прозоре, невидиме)
А чи можна повітря почути? Стуліть губи в трубочку і щосили вдихніть в себе повітря. Ви почули повітря, яке проходить крізь ваші губи.
Давайте візьмемо гумову іграшку і натиснемо на неї. Що почули? (Писк)
Це повітря проходить крізь маленький отвір. Ось ми знову почули повітря.
Повітря є не тільки навколо нас. Воно є і у воді. Подивіться на склянку з водою. Бачите, на її стінках невеличкі бульбашки. Це повітря. А хто дихає повітрям у воді? Так, рибки. І наша Золота рибка також дихала ним. Але через поведінку Незнайка повітря навколо стало брудне, тому рибка і захворіла.
Повітря є і в землі. Якщо кинути грудочку землі у воду - з неї будуть виходити бульбашки. Це виходить повітря. Хто дихає повітрям в землі? Зрозуміло, якщо над землею повітря брудне, то таке ж воно і всередині в ній. Під час дощу вода змиває її в річки, озера, тому живим організмам також живеться там погано, як і нашій знайомій рибці.                \
Повітря є і в нас самих. Чим ви дихаєте? (Носом і ротом) А що вдихаєте? (Повітря)
Візьміть кожен трубочку й дмухніть крізь неї на долоню. Що ви відчули? А тепер подмухаємо крізь трубочку у склянку з водою. Що бачимо? (Бульбашки) А бульбашки - це і є повітря, яке потрапило у воду.
Для нас повітря дуже важливе. Щоб рости, добре себе почувати, не хворіти, бути гарними, треба дихати чистим повітрям. Ми добре ростемо і тоді, коли робимо фізичні вправи. Тому давайте трішечки розімнемося.
(Фізкультхвилинка)
Віконце ми відкрили
Повітря запросили
До нашої кімнати
У гості завітати.
Руки вгору підняли
Повітря вдихнули
Через рот швиденько
Його повернули
Вгору - вниз, вгору - вниз
Ручками змахнемо
Потім підемо у ліс
Там гриби зберемо.
Нахилились, піднялись
У кошик поклали
Ось грибочок, ще один
Безліч їх зібрали.
А тепер йдемо назад
Повітря вдихаємо, Пострибаємо в дитсад й за столи сідаємо.
Щоб дихати свіжим повітрям - потрібно не забруднювати його. Давайте подумаємо - як же людина забруднює повітря? (Відповіді дітей - вихлопні гази від автомобілів, особливо несправних; сміттєзвалища, де сміття починає гнити і виділяє погані речовини; великі пожежі, коли згорають ліси.
Я хочу показати вам, що трапляється, коли горить всього одна свічка - скільки сажі виділяється і диму в навколишнє середовище. (Дослід) Тепер ви можете уявити собі, скільки поганих речовин попадає в повітря, коли люди спалюють, наприклад, листя.
Отож, давайте, розкажемо Незнайку, що слід йому слід робити ,щоб не губити природу
( Варіанти відповідей дітей - вчасно ремонтувати автомобіль і не мити його в річці, не викидати де заманеться сміття ,а також не спалювати його, на своїх заводах встановити очисні прилади, не вирубувати ліси, а, навпаки, насаджувати їх більше)
Діти, мені здається, що Незнайко зрозумів вас. Насправді він добрий і чинив так не спеціально, а тільки тому, що не знав до яких наслідків це призведе.
Діти, давайте ще розкажемо Незнайкові, що ми з вами робимо для того, щоб повітря ставало чистішим. Всередині в приміщенні ми витираємо пил, миємо підлогу, провітрюємо кімнату, садимо кімнатні рослини. А на вулиці? Згадайте,скільки квітів ми посадили навесні на клумбах. А також кущі та дерева, які очищують повітря навколо нашого садочка.
А зараз ми покинемо лабораторію і знову з чарівників перетворимося на звичайних малят.
(Повертаються на килим)
 Давайте ми з вами пограємо в гру «Так чи ні»
-    Викидати сміття,де заманеться?
-  Спалювати листя та сміття?
-  Насаджувати багато дерев та кущів?
-  Крли ми відпочиваємо в лісі треба залишати непогашеним вогонь і йти додому?
-  Гуляти там, де багато машин?
- Треба любити і оберігати природу? Молодці.
Ой! Я щось чую! А ви? Давайте прислухаємося, що це за чарівні звуки лунають навкруг? Так це спів пташок. Вони радіють тому, що ви допомогли Незнайкові зрозуміти, що не можна знищувати довкілля. Давайте закриємо очки і будемо насолоджуватися їх співом. І в цей час ви пригадайте ще раз події,що відбувались у казочці, що ви почули сьогодні.
(В цей час я змінюю хвору рибку на попередню)
Діти, ви сьогодні гарно працювали і зробили чудо - наша рибка одужала і стала знову гарною, як і раніше. Вона дякує вам за допомогу. Подякуємо за це її родичам - нашим рибкам - завдяки яким ми дізналися про її біду. В житті таке чудо зробити набагато важче. Щоб воно відбулося - ви повинні навчитися любити і оберігати природу. Ви будете це робити? Обіцяєте? Молодці!















Конспект заняття для дітей середнього дошкільного віку на тему: «Про безпеку треба дбати - правила запам'ятати»
(Основи безпеки життєдіяльності)




















Програмовий зміст:
Навчальні завдання;Учити дітей дотримуватись правил безпечного користування предметами , надавати перевагу безпечним видам діяльності, підтримувати свідоме, відповідальне ставлення до особистої безпеки.  Формувати уявлення дітей про небезпечні для здоров я та життя предмети ( гострі, колючі, ріжучі, вогненебезпечні)  Покращувати навички пояснювального мовлення
Розвивальні завдання: Розвивати в дітей вміння розмірковувати: чому цікаві та привабливі зовні предмети можуть бути небезпечними. Виховні завдання: Виховувати в дітей обережність щодо предметів, які можуть зашкоджувати власній безпеці.
Обладнання: ляльки Буратіно, Дракона, пакунок з побутовою хімією, коробка з небезпечними речами, картки до д/ігор,олівці, сигнальні картки-вогники,три ємності з водою, піском, мокрою ганчіркою.  
Хід заняття:
Вихователь: Діти, кожен день нас оточує багато речей. Певні речі ми з вами добре знаємо, а деякі ще ні. Бувають небезпечні та безпечні предмети, шкідливі та корисні. Ось сьогодні ми поговоримо про те, та чому так важливо нам з вами про це знати. Ой, малята,дивіться,а ось і перший гість завітав до нас (діти зустрічають іграшку Буратіно )
Буратіно: Добрий день, малята. А я зібрався у гості до Мальвіни та несу їй ось такий пакуночок, щоб погратися.
Вихователь: Буратіно, нам дуже цікаво, що ти поклав у такий  гарний пакуночок? Покажи нам,будь ласка ( вихователь дістає слідуючи речі: коробка з пральним порошком, лак для нігтів, лак для волосся, пляшечка парфумів, засіб для миття посуду)
Вихователь: Буратіно, а ти читав, що написано на цих речах?
Буратіно: Я ж не вмію читати!  Але ж ці речі такі яскраві та гарні.
Вихователь: Діти, давайте розповімо про ці речі Буратіно, та пояснимо їх небезпеку для дитини ( відповіді дітей ).
Вихователь: Тепер ти розумів чому не можна гратися з такими хімічними речовинами, та чому вони шкідливі та дуже небезпечні для дітей?
Буратіно: Дякую. Тепер я все зрозумів. Я піду краще нарву квітів для Мальвіни. До побачення, діти.
Вихователь: Діти, дивіться, хто це прислав нам  таку гарненьку коробочку? На коробочці написано « Іграшки для дітей» . А ось і портрет того , хто  нам це приніс?
       ( діти впізнають портрет Бармалея  та роздивляються зміст коробочки: сірники, запальничка, гвоздики, бите скло, голка, кнопки,термометр, ножиці, пігулки, ножик.)



Вихователь: Діти, хіба це іграшки?Як можна назвати усі ці речі одним словом?  А які предмети можна назвати колючими?ріжучими? вогненебезпечними? Давайте знайдемо кожній речі своє місце
      ( д/гра « Розташуй речі за своїми місцями»  )
Вихователь: Молодці. А тепер давайте за допомогою цих вогників закріпимо, які предмети є вогненебезпечними.
   ( вихователь називає предмети, а діти піднімають вогники на назви вогненебезпечних речей )
Вихователь: Діти, а хто це плаче ?
         ( входить Дракончик з перев’язаною рукою )
Вихователь: Що трапилося  Дракончик? Розкажи нам.
Дракончик:  Я був дома сам, мені стало сумно і я взяв сірники, щоб запалити свічку та помилуватися на вогник. Але коли я запалив сірника, то трішечки злякався і впустив його до підлоги. Від палаючого сірника почав загорятися килимок. Я почав гасити вогонь руками. На щастя загасив, але дуже опік свою  руку. Тепер мені боляче.
Вихователь: Те, що ти не розгубився та почав негайно гасати пожежу – це добре, але робити це потрібно не рукою. Ось сідай з нами та подивись, чого боїться вогонь ( вихователь проводить дослід:у ємностях вода, пісок, мокра ганчірка. Запалюється папірець і гаситься вищеназваним речами. Діти роблять висновки. )
Вихователь: Тепер, я сподіваюсь, вам зрозуміло, що треба було  робити Дракончику? Але запам’ятайте: Якщо трапилася пожежа, треба негайно кликати про допомогу дорослих та викликати пожежників за номером 101, і ні в якому разі не ховатися від пожежі у куточку , під столом тощо, бо дим , що утворюється від вогню дуже небезпечний. А зараз ми закріпимо здобуті знання за допомогою гри «Можна – неможна»
- Можна гратися сірниками? Самим запалювати сірники?Можна подати коробку із сірниками бабусі?
-  Можна підняти з підлоги татову запальничку і покласти її на стіл?
- Можна дитині вашого віку брати ножа і чистити картоплину? Можна дітям мити картоплину під краном?
- Можна гратися ліками? Можна приймати ліки, які приписав лікар під наглядом дорослого?
- Можна пришити самому ґудзика до сорочки? Можна спостерігати за тим , як це робить мама?
Підсумок:(    Після закінчення гри вихователь хвалить дітей за розсудливість та кмітливість . )

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога